Tisdag 14/10

Idag blev det en tidig morgon. Var på Volvo klockan kvart i 7 i morse. Jag började med att gå fram till entrén, där mötte min handledare mig och sa till vakten att jag var en praoelev. Då sökte hon i sin dator och fick upp mitt namn och så fick jag min intygningsbricka.

Dagen har bestått utav:
06:50-09:00 : Lära mig hur verktyg och annat fungerar. Min handledare visar mycket och berättar vad som skall göras.
09:00: Frukost, kan ätas på plats eller i ett fika rum om man har med eget, eller i en restaurang där man köper frukost.
09:30-11:10 : Lasta på delar av en lastbil i en pall.
11:10: Lunch! Den åt jag i restaurangen, man kan välja mellan flera olika sorters maträtter och sallader.
11:40-15:50: Fortsatte jag med att lasta på delar i pallar och bocka av från listor.


Idag har jag tittat lite extra på miljön:
Volvo Lastvagnar produktion har ganska bra koll på deras miljö/arbetsmiljö. Det första jag lade märke till när jag kom in var den höga ljudnivån, det är väl i stort sett det enda problemet där. Men dom hade "botemedel" mot det. Det fanns gula och gröna öronproppar på ganska många olika ställen i fakriken, som bara var att gå och ta av. Ljuset var starkt och bra, det var lampor nästan överallt i taket, och det fanns även fönster som tog in ljus.
Den psykisa miljön tror jag inte heller att det är några problem med, alla får raster, tid att äta, gå på toaletten och ta luft. Man jobbar ju bland folk, så man har folk att prata med när man har raster eller när man håller på att jobba, fast på flera avdelningar jobbar man en och en. Fast det ligger så nära varandra så det är ca. 10 meter till nästa avdelning.
Fast på "linen" ( det är där själva lastbilen byggs upp från grunden ) så arbetar man i 12minuters pass, det innebär att man har 12 minuter på sig att bygga klart den delen på lastbilen som är ens station. Detta brukar inte vara några problem, men om det uppstår något fel eller liknande så är det klart att det blir stressigt. Jag tror inte det spelar jätte stor roll för inividens privata hälsa, men jag ska titta mer på det sanare och se om jag märker någon förändring.

Det kom städare några gånger per dag, vilket är bra! En av Volvos miljöpolicyr är just: håll ordning och reda! Men när han torkade golvet så blev det ju lite vått, jag gick fram och kände om det var halt, men det var det inte p.g.a mina skor som jag fått av dem. De skyddar mot hala golv!
Redan efter första dagen hade mina skor blivit lite slitna, nu är det ännu värre! Men det är ju bara ett bevis på att jag är effektiv ;)
Järnskorna som redan har blivit lite smutsiga. Bara ett bevis på effektivitet!
 
Jag var på avdelningen som packar ihop delarna till de olika bilarna, och om någon del skulle saknas så skulle det säkert bli jobbigt, eftersom att det måste finnas hos montörerna innan 12 minuterspasset börjar. Det blir ju som en ondcirkel om något går fel från början.

Volvo samarbetar med IL. Det innebär att de följer deras regler om energiåtervinning. Volvo har speciella spotunnor för brännbart avfall. ickebrännbartavfall och giftigtavfall, det står skyltar ovanför som talar om vad som får slängas och inte. Det är även bilder på mycket av det skräp som är vanligt i fabriken, så man lätt kan veta var man ska slänga sina saker.

Min handledare var duktig på att slänga skräpet i rätt soptunna och han höll en bra ljudnivå och medgav en bra arbetsmiljö, för mig och hans arbetskamrater.

Dagen har varit lärorik och rolig. Allt flyter på bra och jag tas väl om hand av personalen


Fredag 24/10

Idag var det ju sista dagen på praoen, kommer verkligen njuta av sovmorgnarna nu men kommer ändå sakna det. Har varit grymt kul! :) Jaja, här kommer en analys:

Vi hade tydligen mycket mer att göra idag än någon av de andra dagarna men jag fick värsta kicken idag, så det var bara att köra igång. Det är ju fredag idag och då brukar de spela Bandit rock 104-8 på radion. Helt plötsligt så började "Fear of the dark" spelas, den låten är ju grymt bra och lång dessutom, whohoo:D Min handledare gillar också den så vi stod där och diggade samtidigt som vi arbetare och det blev plötsligt mycket lättare och roligare. De har nästan alltid på radion och olika kanaler från dag till dag. Det ger verkligen energi att få höra bra musik som man gillar, toppen med radio tycker jag! Lite tjatigt dock när man har hört "I kissed a girl"  och alla de där andra låtarna som spelas på Rix Fm alldeles för många gånger enligt mig, de kan väl blanda massa låtar och inte bara ha runt 20 låtar att upprepa dagen lång, som dessutom sätter sig på hjärnan så alla går och nynnar på dem. Haha =)

Jag fick ju en volvojacka, men min handledare sa att jag inte behövde ha på mig den, så jag har haft med mig en tjocktröja varje dag istället. Det kan man nämnligen behöva har jag märkt för när man har slitit på ett tag och sedan sätter sig och vilar (ungefär som när man är avbytare i en fotbollsmatch) så blir man lite kall. De brukar ha öppet vissa dörrar och fönster ibland, men det kan behövas för när de är så många människor som står och bildar värmeenergi hela tiden så är det klart att det blir varmt. Det är ganska bra att det är så svalt för annars hade det blivit för varmt och jobbigt att arbeta. De som jobbar på linen har nästan alltid på sig t-shirt och på tal om det, klockan som sitter och räknar ner tolvminuterspassen på linen var avstängd idag. Men jag märkte ingen skillnad på montörerna, de var nog varken mer eller mindre stressade. Klockan hjälper ju bara dem att hålla tiden och så, fast jag tror faktiskt att de blev färdiga lite tidigare idag. Fast det kan ju bero på andra saker än klockan.

Jag har tagit reda på fotograferingen, jag fick ta kort på några enstaka saker som jag kommer att visa er såklart :)
 
Här har vi de omtalade framfjäderfästena som jag har packat ner i en pall (bilden ovanför) med hjälp av denna travers som är ett lyftredskap.

Tack för denna perioden och tack alla snälla människor på Volvo som har gjort tiden där grymt bra :D

 / X Hanna

Torsdag 23/10

Idag var jag på plocken igen, det stället kallas också för "material torget".
Idag var det ett möte igen fast nu var det många fler med. Deras chef stod och pratade om massa saker som t.ex. ledighet och planer på ombyggnad och ekonomin. Det är ju ett varsel på gång. Jag kan ju tänka mig att det beror på ekonomin,  att det inte är lika många som köper lastbilar av Volvo längre och därav får inte företaget ihop tillräckligt mycket pengar att dela ut löner till så många anställda. Skulle de inte varsla folk så skulle ju lönerna sänkas rejält och de kanske skulle få dra in på andra nödvändigheter i fabriken. Mycket mer än så får jag tyvärr inte berätta för er. För om det kommer ut i pressen så är det tjippevipp med mig. :O
Men det var iallafall många som diskuterade möjligheter  och det var kul när de argumenterade för sina åsikter!

Idag har jag väl jobbat på som valigt. Det går riktigt fint nu, jag får sköta mig helt själv fast jag får ju inte köra truck dock eftersom det är 18års gräns på det. Men jag har fått lära mig hur det fungerar, kul! Truckarna är verkligen ett bra fordon, de kan lyfta tunga saker högt, stapla saker på varandra och de går utmärkt att färdas med inne i fabriken.

Idag kom det fram en man till mig och frågade var de monterade bogieliftarna på flödet. Jag svarade så snällt att jag inte hade någonaning för jag var bara prao. Han trodde tydligen att jag var anställd där, på tal om det så har jag fått erbjudande om sommarjobb! Det är så bra med Volvo för de tar verkligen hand om  praoelever och liknade, som ni har sett på min bild så fick jag ju en massa skyddskläder och även ett eget skåp m.m.

En annan sak som Volvo har förutom truckar är cyklar i alla möjliga olika former. Det finns sparkcyklar, vanliga cyklar och trehjulingar. Det ser lite skoj ut när alla kommer framcyklandes på en sån, speciellt sparkcyklarna. Man använder dessa för att frakta småsaker i. De är också väldigt praktiska om man ska ta sig till andra sidan fabriken, för det tar ju en tid att gå.

Ni kanske undrar varför jag inte har lagt upp så mycket bilder. Men det är tyvärr fotoförbud inom deras område. De är väldigt stränga med att obehöriga inte får komma in osv. Om man ska fota så måste man ha tillstånd och det har ju inte jag, men cheferna kanske tillåter mig att ta kort på något litet. Men som sagt så är det viktigt att för mycket inte kommer ut till pressen, det kan ju tillexempel vara en Saabarbetare som kommer och vill förstöra eller ta tips ifrån Volvo. Så tyvärr kan jag nog inte bjuda på så mycket bilder därifrån! :/

/ Xx

Onsdag 22/10

Idag gick vi tillbaka till plockavdelningen. Idag fick jag göra nästan hela processen själv och medan jag skriver lappar och sätter fast på pallen, plockar upp bl.a. reastag från en pall och lägger i de i den andra pallen så kan min handledare arbeta med boogieliftar som de kallas. Dessa är lite större. Då blir det mycket gjort =)

Vi körde igång rätt bra i morse också vilket är bra så att man vaknar till liv!
Antal hjäspningar i morse: runt 100

Det slog mig idag när jag gick förbi ett ställe med toaletter att det var fem stycken för herrarna och en för damerna. Detta bevisar ju att just här så är det väldigt mansdominerande. Det arbetar ca. 20% kvinnor här. Men det är inte någon diskriminering på något sätt, inte vad jag har märkt. Det jobbar ungefär lika många kvinnor som män med att montera fast motorer på bilen på linen. Jag tycker att det verkar som att alla blir väl behandlade här trots att alla har olika arbetsuppgifter, vilket ju är toppen!

Jag har frågat min handledare om arbetsskador och olyckor. Det är inte vanligt, men en sak som skulle kunda hända och ibland händer är att folk klämmer sig, om man t.ex. tappar ner en byggdel från traversen. Sen har jag tyckt att när jag använder traversen och lyfter upp framfjäderfästen m.m. så arbetar jag med min högerarm i ett ganska högt läge, det beror på att pallarna är så höga och jag måste lyfta över "kroken" som sitter på traversen och fästa i byggdelen. Men detta tycker inte min handledare att han har haft något problem med. Jag är väl bara ovan eller för kort, fast man hittar väl en bättre teknik när man har hållt på ett tag med.
Det kör runt massvis med truckar i fabriken. Dessa kan få ganska hög fast och det kan vara ganska trångt ibland när det är två truckar som ska passera varandra, plus att alla människor också går runt i fabriken, men det finns särskilda gångbanor för de fast ibland tvingas man korsa en truckbana. Detta kan man ju tro kan skapa många olycksfall, men det är faktiskt oväntat lite om man tänker på riskerna som finns!

En grej som jag tycker är väldigt tuff är motorvägen. Det är en bred gång, där kör det mängder av truckar nästan hela tiden, tänk att det kan finnas inuti en fabrik.

Jag har även börjat lära mig hur det fungerar när man "skjuter på tavlan" det innebär att man scannar in en kod och beställer saker till platsen, också ganska farsinerande. När jag trycker på en knapp så kommer det upp i ens dator och sen några mituer efter så ligger delarna i hyllan.
Vad gäller beställningar så har Volvo ett jättestort lager med olika saker, detta innebär att det slipper få leveranser varje dag. Utan bara ibland eftersom de får mycket i taget. På så sätt hjälper man ju miljön och ekonomin!

Idag var det även väldigt god mat i restaurangen, den såg också väldigt proffsit gjord ut, de hade tunna skivor morot som de rullade upp runt en pinne. WOW!

Tack för idag:)






 


tisdag 21/10

Idag har jag fortsatt på vändskivor, men idag har jag fått använda mig av traversen, jag behöver bara trycka på en knapp och vrida på en liten spak så rör sig hela anläggningen. Makt!
Traversen på denna avdelningen klarar 1,5 ton! På plockavdelningen som jag var förra veckan klarade bara den traversen 250 kg. Själva styrsystemet sitterfast på en dosa och den lägger man på axeln så att belastningen blir över hela ryggen vilket gör att den känns lättare, och man får inga belastningsskador av den.

Det kom även förbi ett par som skulle försöka fixa en av de maskiner som drar fast muttrarna, denna maskinen låste sig inte ibland, så när man använde den så gjorde den ett ryck och då åkte armen med. Det är farligt, för armen kan ju få skador p.g.a detta. Detta var en av de saker som inspektionsmännen tog upp igår, och redan idag kom dom och lagade den. Problemet var en sladd som var i kläm.
Jag får plocka ner många muttrar, skruvar och brickor i en liten box ifrån en annan box. Så jag står och räknar 8,4,12,12,4...... Det är ungrfär som att plocka smågodis, men efter ett tag så känns det av i armarna eftersom jag håller boxen i armen och alla skruvar tillsammans väger ganska mycket, men jag har kommit på att jag kan ställa ner boxen vid sidan om mig istället, mycket bättre!

Annars har dagen varit ganska lik gårdagens, fast vi hade inte lika mycket rax att göra idag. Rax är de ställningar som man lägger vändskivorna på innan de skickas iväg. Igår hade vi 11 och idag hade vi bara 9, så i slutet hade vi lite tid över. Då kom det över en från en annan avdelning och ville ha hjälp med ett korsord.

Vi gick även runt i fabriken och kollade på lastbilens uppbyggnad och då såg jag var alla framfjäderfästen och reaslag som jag hade skickat dit och alla vändskivor som jag har monterat ihop så fint satt. :)

Jag tycker att min handledare och hans kollega på denna avdelningen samarbetar jätte bra!


Dagens höjdpunkt dock : Frölunda-Färjestad i Skandinavium 19:00! Whohoo!


See you there! / X Hanna

Måndag 20/10

Idag fick jag börja med att byta ut mitt passerkort hos vakten (se bild nedan), eftersom korten bara gäller för en vecka i taget. Sedan fick jag gå till min nya avdelning: vändskivor, det tog 5 minuter att gå från entrén och dit, bara en raksträcka!
Denna stationen innehöll ännu tyngre delar, vilket gjorde att man också hade kraftigare redskap.
Nu är det även en annan person med på stationen.


Man skruvar i många muttrar på vändskivor, men detta tror jag inte är så mycket problem för man behöver bara skruva i dom ytterst lite, sedan tar man hjälp av en maskin som sköter resten av jobbet.

Det kom äver förbi ett gäng spekulander idag, de skulle inspektera arbetsprocessen. Sedan diskuterade alla vad som kunde förbättras och vad som var dåligt med stationen, de är alltså väldigt noggranna med att allt ska kännas och fungera bra för arbetarna.

Denna dagen gick väldigt fort, då det var mycket att göra. Men det var kul! :)
 
/ X Hanna

Äntligen Fredag

Wohoo! Idag är det Fredag, vilket betyder att det är en hel helg att sova ut på, framför mig. På Måndag blir det nya tag!

Idag fick jag långlunch, så då passade jag på att ta en promenad, solen sken ju! Härligt
Det kom förbi tre stycken "ordningsvakter" och tittade på våran andelning om allt stod rätt till och om sakerna var på sin plats. Det var dem, PUH!
Så det är verkligen viktigt för Volvo att det är ordning på arbetsplatsen.

Jag stod och sorterade listor idag och då kom jag och tänka på ergonomin i det sammanhanget, skrivbordet som jag stod vid var justeringsbart och stolarna var höjningsbara och justerningsbara. Så där tycker jag väl också att de får godkänt! För att återgå till montörerna på linen så tror jag att det är sämre arbete för dem, ergonomiskt sätt. De monterar ju alltid samma saker, så då blir det ju mycket monotomiska rörelser. Detta kan säkert ge skada efter några års arbete där. Avdelningarna bredvid har ju olika arbetsuppgifter från dag till dag/ vecka till vecka, så de har inte samma problem med det kan jag tro.

Alla volvo arbetare har gratis inträde till ett gym som ligger ca. 200 meter därifrån. Där erbjuds pass som spinning, yoga och "friskis och svettis" liknade pass. Men de har även tillgång till egenträning i gymmet. Detta kan man ta nytta av och träna upp kroppen och/eller göra kroppen mer avslappnad. Detta tycker jag kan vara ett väldigt bra alternativ för de som  inte har tid att träna så mycket eller inte har någon ork. Om det är gratis och ligger nära så kanske det är mer lockande. Där emot vet jag att det inte är alla som utnyttjar detta, vilket jag i och för sig inte hade trott. Men jag tycker verkligen att de ska börja, det krävs ju inte så lång tid per dag och bara ett par gånger i veckan, kroppen blir ju både starkare och kanske klarar av de arbetsuppgifter man har, bättre, vilket minskar risken för arbetsskador och gör att musklerna inte slits ut lika fort. Jag har själv märkt att jag har fått träningsvärk i mina triceps p.g.a mitt arbete.

Idag såg jag en lustig sak när jag stod och arbetade, det kom ett tåg. Det satt massa människor i tåget och det var långt. Jag frågade min handledare vad det var för något. Han förklarade att det var ett tåg där besökare m.fl. fick åka med i och få en guidad tur runt i fabriken.

En häfthammare fick jag använda mig av idag. Det är en slgas häftapparat som man slår emot något så häftas det fast, den var läskig tycker jag. Där gäller det att inte ha några fingrar ivägen, men när jag hade häftat lite så var det inte så hemskt som jag hade trott!

Träffar nya folk varje dag, alla är verkligen jätte trevliga! Det finns en kvinna där som är någon slags chef tror jag, hon skriver massa roliga lappar och lägger på bordet med små hälsningar på. Jag tycker att alla på arbetsplatsen (som jag har träffat) är jätte trevligt och roliga. Inga problem med socialkompetens här inte!

Tack för denna veckan! Ses igen på Måndag :)




 


/ Hanna






 


Torsdag 16/10

Japp då var det Torsdag igen, ingen sovmorgon idag inte!
Började som vanligt 20 i 7. Imorse hade vi mycket att göra, så jag stod och packade ner järnklumparna som väger runt 50 kg i pallar. De där järnklumparna har faktiskt namn, de heter framfjäderfästen och reastag. Dessa sitter på lastbilen, men de är svårt att förstå vad de gör för funktion när de ligger för sig.
Frukost
Möte:
Idag var jag med på ett av mötena som hölls, de pratade om det var några problem och om man ville att något skulle ändras på, Volvo har nämnligen nyligen byggts om. Några gav ett par förslag och så diskuterades dem.
Lunch
Efter lunchen hade vi en rundtur i fabriken, igen! Lite mer noggant nu, den är enorm! Fick kika in i oasen idag, det är som en regnskog mitt inne i fabriken, väldigt tufft! Där har de sköldpaddor och de var då inte stressade iallfall! Dit kan man gå och dricka kaffe eller läsa tidningen, väldigt mysig och lugn plats.

Vi fortsatte att packa lite, men eftersom vi hade varit så effektiva på morgonen så fanns det inte mycket kvar sedan framåt slutet på dagen.
Det kom förbi en ifrån linen idag. Jag frågade hur det var att jobba där och om det hade förändrats något sedan flytten. Han tyckte att det var bra, det enda jobbiga var klockan (det finns en klocka som räknar ner från 12 minuter) som tog tiden, den kunde ju vara stressande. Men för det mesta var det lugnt. Han sa även att man helst skulle ha en civilinjenjörs utbildning för att jobba där.

Jag hörde även på mötet att det var några kvällsarbetarre som ville höja någon arbetsplats, jag minns inte riktigt vilken, de använder så annorluna ord här. Men det var i ergonomisyfte de ville utföra detta. Så vi får väl se om det händer något!
Det sitter också brandvarnare, brandsläckare och förstahjälpen på varje pelare, och det är ca. 10 m mellanrum mellan dem. Så Volvo har ju kanske bra säkerhet tycker jag.


Här ser man att pallarna är lutade, vilket gör det lättare att plocka upp saker ifrån de. Man trycker på en knapp för att justera dem. I hörnet står våran praktiska truck.
 Ps. usch vilken dålig upplösning det blir på bilderna här!


Annars har det varit en toppendag, fick åka direkt till träningen efter praon, gissa om jag var trött. Man känner verkligen i kroppen att man har arbetat.

Tack för idag, slut för idag!

Gymnasiemännsan

Idag var det dags för gymnasiemännan!
Gick runt och kollade på massa olika skolor, pratade med vissa. Synd att många som låter bra ligger så långt borta =/
Jaja, nu har jag massa broshyrer att kika i för att komma några steg närmare mitt val.

Tjing

Dagens outfit!


Min plats !:)


Tisdag 14/10

Idag blev det en tidig morgon. Var på Volvo Lastvagnar Produktion klockan kvart i 7 i morse. Min handledare mötte mig vid ingången, jag gick till vakten och hon letade upp mitt namn på sin dator  där det stod att jag var en praoelev. Då fick jag mitt intygningspass och kunde komma in.

 Dagen har bestått av:
06:50-09:00
Min handledare visade mig hur jag skulle använda verktygen och visade mig runt i fabriken. Men vi började mest med att komma igång på min avdelning, som är packning av lastbilsdelar.
09:00 Frukost. Man kan äta den antingen på plats eller i ett fikarum om man har med sig egen, eller gå och köpa i resturangen.
09:30-11:10 Jag fick börja med mina arbets uppgifter.
11:10 Lunch! Finns samma möjligheter som vid frukosten.
11:30 - 15:50 Jag fortsatte med arbetet och kryssade av ifrån listor, min handledare visade mig och lät mig göra en stor del, vilket var roligt!
 
Idag har jag kollat lite extra på miljön:
Volvo Lastvagnar
samarbetar med IL energiåtervinning. De finns speciella soptunnor för brännbartmaterial, icke brännbart material och giftigt avfall. Det är även skyltar och bilder som visar saker som är vanliga på volvo, så man lätt vet vilken suptunna man ska slänga sitt skräp i.

Jag tycker att volvo har bra koll på miljön/arbetsmiljön.
Det första jag tänkte på när jag kom in var den höga ljudnivån, den var absolut inte arbetsmiljö vänligMen det fanns ett "botemedel" mot detta, det låg gula och gröna ögonproppar på flera olika ställen i fabriken, som bara var att gå och ta utav. Ljuset var det däremot inga problem med, det var lampor nästan överallt i taket oh det kom in ljus ifrån fönstren. Den psykiska miljön tror jag inte heller att det är något problem med. Alla får raster för att äta, gå på toaletten, ta luft och vila sig, så de har ny energi tills nästa pass börjar. Det finns ett ställe i fabriken som heter  "linen" det är där lastbilarna byggs upp från grunden. Där arbetar man i sk. 12 minuters pass, vilket innebär att montörerna har 12 minuter på sig att bygga färdigt sin del av lastbilen innan nästa bil kommer. Det brukar inte vara något problem, men skulle något vara fel så är det klart att det kan bli stressigt. Men jag tror inte detta är något som påverkar arbetarnas personliga hälsa.
Min avdelning gick ju ut på att lasta på byggdelarna i en pall, så om inte alla delar hade kommit itid, så blev det ju lite stressigt eftersom man var tvungen att hinna tills nästa 12 minuters pass. Men detta hade vi inga problem med!
Men jag ska kolla mer på det och se om det blir någon förändring.

Alla jobbar nära varandra, och man kan prata med varandra. Trots att man ibland jobbar ensam på en avdelning. I restaurangen så skall mobiltelefoner stängas av för att det skall vara en lugn stämning, men det var folk som pratade med varandra. Det var trevligt där inne och avkopplande.

Det kom ibland städare oh gjorde lite extra rent, vilket var bra. En av Volvos miljöpolicyr var just: Håll ordning och reda! Men när städarna torkade golvet så blev det lite vått, och då tyckte jag det såg väldigt halt ut. Så jag gick fram och kände på golvet, men det var inte halt p.g.a mina skor som jag fått av dem. De motverkar halka! De hade även handskar som man fick gå och ta så man inte skulle få blåsor och/eller bli smutsig om händerna.

Min handledare var duktig på att slänga skräper i rätt suptunna och han höll ordning på sin arbetsplats, han höll en bra ljudnivå och var social och trevlig mot mig och sina arbetskamrater. Vilket gjorde att han medgav till en bra arbetsmiljö.

Dagen har varit lärorik och rolig! Jag blev väldigt trött när jag kom hem.


RSS 2.0